E-mail marketing se poslední dobou stal velkým fenoménem, z části i díky značnému přemnožení tzv. „infoproduktů“. Je však pravdou, že e-mailový marketing je tolik zmiňovaný zaslouženě. Pokud se dělá opravdu dobře, může mít mnohem lepší výsledky než jiné marketingové nástroje a také může být i mnohem levnější. Ale je potřeba jej dělat opravdu správně. Tím mám na mysli se širokým obloukem vyhnout některým praktikám. A jednou z nich a dovolím si tvrdit, že i tou nejhorší, je nákup databáze e-mailových adres.
Kdy se vyplatí nakoupit databázi e-mailových adres
- Máš tolik peněz, že nevíš, co s nimi.
- Chceš nasr…naštvat tisíce lidí.
- Nezáleží ti na pověsti.
Pokud jsi kladně odpověděl alespoň na jednu otázku, pak neváhej a využij některé z mnoha neodolatelných nabídek překupníků e-mail databází. A samozřejmě už nepotřebuješ dál číst tento článek.
Nevyžádanou obchodní nabídkou k lepším zítřkům…?
Není nic horšího, když mi do mailové schránky přijde obchodní sdělení, které mě vůbec nezajímá a co víc, nikdy jsem se k jeho odběru nepřihlásil. …ne, vlastně je něco horšího – když mi tato nesmyslná nabídka přijde hned na několik mých e-mailových adres. Asi je jasné, že odesílatel této nabídky u mě sympatie nezíská. A tím pádem ani mé peníze.
A jako „bonus“ odesílatele hlásím na ÚOOÚ (Úřad pro ochranu osobních údajů) a dále e-mail označím jako SPAM. Například Seznam.cz u svých e-mailových schránek (@seznam.cz, @email.cz atd, což je 70 % všech adres v prodávaných databázích) monitoruje, když uživatel označí nějaký mail jako SPAM a takové odesílatele třeba i zablokuje.
Mýty u nakupu databáze e-mailových adres
- Aby to nebyla nevyžádaná nabídka, dám na začátek žádost o souhlas. Ano, jde to, ale jen v případě, že mail obsahuje pouze žádost o souhlas bez jakékoliv nabídky produktů či informaci o službách. Dokonce ani odkaz na web by neměl takový e-mail obsahovat.
- Na začátku textu e-mail s obchodní nabídkou dám větu, že se dle zákona XYZ nejedná o nevyžádanou obchodní nabídku… Netřeba asi vysvětlovat.
- Odkaz pro odhlášení dám co nejmenším písmem (nebo ho neuvedeme vůbec), aby si ho čtenář nevšiml a neodhlásil se. Blbost, o to víc lidí označí mail tlačítkem SPAM.
- Kupuji přece databázi, kde majitelé e-mailových adres dali souhlas se zasíláním nabídek. Například, na nějakém bazaru si uveřejníš inzerát, samozřejmě i s e-mailovou adresou. Provozovatel bazaru má v obchodních podmínkách, že vložením inzerátu souhlasíš se zasíláním obchodních sdělení. A následně takto získané maily prodá. Ale ne, právo posílat mi obchodní e-mailové nabídky NEpřechází na toho, kdo databází takto získaných adres koupí. I kdyby ano, rozhodně nebuduš šťastný za plnou schránku SPAMU od někoho, kdo tě přece absolutně nezajímá.
Výjimka?
Ano, i v tomto případě je výjimka, někdy se nákup databáze e-mailových adres opravdu může vyplatit. Tou výjimkou je, když jsi si jistý, že tvá nabídka je prostě neodolatelná a tvůj produkt zaujme téměř každého nehledě na věk, pohlaví, zájmy atd. a navíc ti nevadí, že se velmi rychle dostaneš na blacklist a maily od tebe nebudou zákazníkům chodit. A stále platí, že naštveš velkou, opravdu velkou spoustu lidí. A velká spousta z té velké spousty označí tvůj mail jako SPAM a nikdy samozřejmě nenakoupí. Menší množství tě nahlásí na ÚOOÚ či ČOI.
Co z toho vyplývá? I kdyby ti někdo nabízel databázi stovek tisíc e-mailových adres za 10 Kč, jsou to vyhozené peníze. A jak správně budovat kvalitní databázi e-mailových adres si řekneme v některém z dalších článků.