Black Friday nebo podobné slevové akce jsou velmi populární. Jak svůj e-shop na tuto akci připravit? Otázkou samozřejmě je, jestli se vůbec do této dnes už dost nabubřelé akce zapojit. Některé e-shopy mají Black Friday téměř celý rok a mnoho zákazníků už je na tuto akci alergická, ale i tak stojí vyzkoušení, jestli se vašemu internetovému obchodu vyplatí.
Zapojit se nebo ne?
Odpověď si musí každý provozovatel e-shopu sám. Díky Alze a podobným obchodům už je spousta zákazníků na Black Friday alergická, protože například Alza má Black Friday v podstatě celý rok. Na druhou stranu jsou lidé, kteří vyloženě čekají na tuto akci čekají.
Osobně jsem zastáncem toho, že je dobré se do Black Friday zapojit a svézt se tak na vlně nákupní horečky. Ale s rozumem. Tedy akci připravit tak, aby náš zákazník opravdu měl šanci nakoupit u nás výhodně a aby slevy nebyly jen na oko. Tedy jak to dělá hodně e-shopů, že cenu u produktů vlastně nezmění, jen k němu doplní, že je ve slevě o určité procento.
Jak připravit e-shop na Black Friday
- Určit si cíl, proč Black Friday děláme. Je to výprodej ležáků, nebo chceme získat nové zákazníky, nebo navýšit tržby i na úkor zisku? To ať si řekne každý provozovatel e-shopu sám.
- Vymyslet, jakou výhodu zákazníci mohou využít. Zda vybereme některé produkty a u nich snížíme cenu nebo vytvoříme slevový kód, který bude platit na určitý sortiment a podobně. Můžeme Black Friday využít na vyprodej produktů, které nám dlouho leží na skladě.
- Připravit si bannery a grafické prvky na e-shop a do reklam (PPC, e-mail marketing, affiliate, atd.)
- Napsat aktualitu/článek na e-shop, kde srozumitelně podmínky akce Black Friday vysvětlíme.
- Připravíme si e-mail marketing na Black Friday. Předplatitelé na HeroHero si mohou stáhnout šablony e-mailingu (verze v HTML nebo pro Ecomail a Mailchimp), které jsem připravil – podívat se na HeroHero. Je vhodné poslat ne jen jednu e-mailingovou kampaň, ale klidně víc. Například jedna na začátku akce (předmet: „Ušetřete právě teď díky Black Friday“) a druhé před jejím skončením (předmet: „Black Friday dnes končí, neváhejte a ušetříte“).
- Připravíme si PPC kampaně nebo upravíme ty stávající. Je vhodné doplnit texty reklam o informací, že máme Black Friday a co to pro zákazníka znamená (např.: slevy až 50 %, atd.). Vhodné je také navýšit rozpočty kampaní.
- Zkontrolovat zbožové vyhledávače (Heureka, Zboží, Favi, Glami, atd.), zda máme dostatek kreditu.
- Ve správný čas spustit marketingové kampaně (PPC, e-mail marketing, atd.)
Samozřejmě je důležité být připraveni na zvýšený počet objednávek, ale taky třeba i dotazů od návštěvníků našeho e-shopu. A po skončení akce je zásadní i vyhodnocení Black Friday, co nám tato akce přinesla a taky udělat jinak pro příští rok.
A co Cyber Monday?
Black Friday je obecně známý, ale existuje i Cyber Monday. Původně byl Black Friday určen spíše pro kamenné obchody, ale aby internetové obchody nezůstaly pozadu, vymyslely si Cyber Monday, tedy něco jako elektronický Black Friday. Cyber Monday připadá na následující pondělí po Black Friday. Letos tedy na 27. listopadu 2023. Pokud tedy máme e-shop nebo prodáváme něco elektronicky, můžeme jej využít.