Hodně majitelů e-shopů každý den svádí boj o získání nových zákazníků. Mnohdy je to boj dost náročný a hlavně velmi drahý. Na náš internetový obchod je dovedeme buď ze zbožáků jako je Heureka a Zboží, nebo z vyhledávačů jako je Google, Seznam a Bing nebo ze sociálních sítí, případně napřímo, kdy návštěvník z nějakého důvodu zná adresu našeho e-shopu. Každá z těchto cest není jednoduchá a zdarma.
Všechno nás stojí peníze a čas
Každá návštěva vedoucí ze zbožáků nás stojí peníze za proklik. Každá návštěva z vyhledávačů nás stála čas (a možná i peníze) s tvorbou obsahu, ať už to byl popis kategorie, produktu nebo článku. A to stejné platí o návštěvnosti ze sociálních sítí – vždyť vytvoření příspěvku na sociální síť nám taky zabere nějaký ten čas popřípadě peníze, pokud se jedná o placenou propagaci.
Konverzní poměr e-shop
A když už se nám podaří přivést pomocí výše zmíněných možností nového návštěvníka, ještě není moc velká záruka toho, že u nás i nakoupí. Stačí se podívat do Google Analytics na hodnotu konverzního poměru, tedy poměru počtu lidí, co na náš e-shop přišli a počtu lidí, kteří nakonec nakoupili. Běžný konverzní poměr může být 0,5 až po desítky procent. Hodně záleží na sortimentu, cílovce, atd.
A když si spočítáme, kolik nás přivedení návštěvníka stálo nebo kolik nás stála jedna objednávka (konverze), zjistíme, že to není levné.
Věrný zákazník je zlato
Daleko levnější je přimět k nákupu zákazníka, který už u nás nakoupil. Proto doporučuju, a to i začínajícím e-shopům, zaměřit se na udržení zákazníka.
Jak na to?
Možností je hned několik a bez některých se prostě neobejdeme.
- Spokojenost zákazníka – tento bod je nezbytný, protože asi těžko u nás zákazník nakoupí podruhé, pokud nebyl s první objednávkou spokojený. A to ať kvůli nekvalitnímu zboží nebo dlouhé dodací lhůtě atd. Ale asi většina z provozovatelů e-shopů si za svým zbožím a jeho kvalitou stojí a snaží se objednávky vyřizovat co nejrychleji.
- Komunikace se zákazníkem – toto souvisí s prvním bodem. mám ověřeno ze svých e-shopů, že pokud se zákazníkem komunikujeme a jsme upřímní (např. ohledně prodloužení dodací lhůty), zákazník je spokojený a v klidu. Proto je důležité a vhodné zákazníka informovat, co se s jeho objednávkou děje. Popisuju to v článku Komunikuj se zákazníkem, vyhneš se problémům.
- Přidaná hodnota – zákazník obdrží objednávku a v balíčku na něj čeká překvapení, myslím příjemné překvapení ve formě malého dárku nebo psaného poděkování od majitele e-shopu? V takovém případě si e-shopu u zákazníka „šplhne“ a nejspíš získá plusové body.
- Věrnostní slevy a bonusy – když toto zákazníkovi nabídneme po jeho první objednávce, hned bude mít větší motivaci u nás nakoupit znovu.
A určitě vás napadnou další možnosti, jak si udržet zákazníka a převést jej na věrného zákazníka, který se na váš e-shop bude vracet a vás to bude stát mnohem méně času a peněz, než přivádět neustále nové a nové.
K tomu všemu se výborně hodí e-mail marketing a pokud chcete pomoct s e-mail marketingem nebo s tím, jak udržet stávající zákazníky, neváhejte se na mě obrátit 😉