Přeskočit na obsah

Jaký marketingový kanál pro e-shop připravit jako první?

Jsem si jistý, že na tuto zásadní otázku bylo nejčastější odpovědí PPC kampaně a zbožáky. Je to tak? A to je …chvíle napětí… špatná odpověď. Ale chápu, díky PPC kampaní (např.: Google Ads nebo Seznam Sklik) a propagaci e-shopu na zbožových vyhledávačích (např.: Heureka.cz a Zboží.cz) se nám zvedá křivka návštěvnosti e-shopu a to každého provozovatele e-shopu potěší. Jenže… 

Jak popíšu v některém z dalších článků, PPC reklama je velmi zrádná a většina nezkušených díky nim utratí spousty peněz bez úspěchu. A ano, je vhodné být na zbožových vyhledávačích, ale i ony fungují na základě placených prokliků, takže opět hrozí zbytečné utrácení peněz. 

Takže čím by měl e-shop začít?

Každému e-shopu, ať už se teprve chystá na spuštění nebo už nějaký čas funguje, doporučuji se zaměřit na e-mail marketing. Proč? Vě většině případů se jedná o nejlepší marketingový kanál co do poměru cena x výkon. 

Dejme tomu, že jsme nedávno spustili e-shop a horko těžko a možná i draze (např.: z PPC kampaní) na něj dovedli nějaké návštěvníky. A dejme tomu, že dokonce i nakoupí. To se pak můžeme radovat, ale ne moc dlouho. Je hezké, že zákazník nakoupil, ale nebylo by fajn, kdyby nakoupil za nějaký čas znovu? Nebo nakupoval pravidelně? Vždyť „donutit“ stávajícího zákazníka k dalšímu nákupu je mnohem levnější než získávat zákazníky nové.

A právě v tom nám skvěle poslouží e-mail marketing. Vím, že spousta lidí se právě na tento druh marketingu dívají skrz prsty, protože nechtějí spamovat. Ale pokud se e-mail marketing pro e-shop dělá správně, je to opravdu výkonný zdroj objednávek a hlavně spokojených, stálých zákazníků.

Jak nastavit e-mail marketing pro e-shopy

Není třeba se jej bát. Jediné, co je potřeba, je nástroj pro e-mail marketing. Těch je celá řada. Patrně každý e-shopový systém má alespoň základní funkce na posílání newsletterů. Ale ty rozhodně nedoporučuji používat, protože nemají základní funkce jako je automatizace a segmentace.

E-mail marketingové nástroje:

  • Mailchimp – nevýhodou je, že není v češtině, ale je do 2000 kontaktů zdarma. Osobně jej využívám pro většinu klientů, ale jen proto, že jsem na něj zvyklý a rozhodně bych neváhal jít do některého z níže uvedených nástrojů.
  • Smartemailing – český produkt, který je na trhu už velkou řádku let a určitě pro malý a střední e-shop stačí. Má potřebné funkce, používal jsem jej před Mailchimpem. Od té doby ušly kus cesty a zlepšili se.
  • Ecomail – opět český nástroj, který se neustále vyvíjí. Vyzkoušel jsem jej a nějaký čas používal pro jednoho klienta a nemůžu si stěžovat.
  • Mail-komplet – také česká produkce, stejně jako Ecomail vstřícní a ochotní. 
  • A mnoho dalších, ale s těmi nemám zkušenosti.

Všechny výše zmíněné e-mail marketingové nástroje se vcelku snadno propojují s e-shopem, ale zároveň nabízí i komplexnější napojení pomocí API. Například e-shopový systém Shoptet, který využívám pro všechny klienty, má připravené napojení na tyto nástroje a je tak otázkou pár minut e-shop propojit s nástrojem na e-mail marketing.

Příklad

A jen na ukázku přikládám výstup z Google Analytics jednoho nového e-shopu. Jedná se o návštěvnost a tržby z e-mail marketingu první měsíce po spuštění. 

Závěrem

Ano, e-mail marketing v začátcích nebude generovat kvanta objednávek, ale díky němu se dá skvěle budovat vztah se zákazníky a zvyšovat jeho důvěra v e-shop. A na to, jak správně dělat e-mail marketing se podíváme v některém z dalších článků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *