K napsání tohoto článku mě inspiroval dnešní telefonát. Volal mi známý, shodou okolností provozovatel e-shopu a vcelku zoufalým hlasem stěžoval, že neví, jak dál. Dál se svým e-shopem, samozřejmě. E-shop provozuje více jak dva roky, návštěvnost postupně roste, ale objednávek je jak šafránu. Vždyť má ceny nastavené v podstatě stejně jako konkurence a dokonce utrácí spoustu peněz za PPC reklamu. Čím to tedy může být, proč nikdo nenakupuje?
Kde udělali soudruzi z NDR chybu…
Stačil letmý pohled na e-shop známého a hned bylo jasné, že se nejedná jen o jednu chybu. Příslovečných klacků pod nohy hází návštěvníkům na cestě stát spokojeným zákazníkem nespočítaně. Například:
- Chybějící či značně skromné popisy produktů.Kdyby prodával například trička s vtipným potiskem, popis bude zbytečný. Ale jelikož nabízí vcelku specifické produkty, ve kterých se nezasvědcený úplně nevyzná, je dobré napsat nejen základní parametry, ale i výhody, možnosti použití atd.
- Různý styl textů.Vypadá to jako „u kolotočářů“, když část odstavce je napsána jinou velikostí, barvou či dokonce fontem než jeho další část. Nebo když je odrážkový seznam udělán pomocí pomlček a nikoliv HTML značek. Budí to pak dojem, že provozovatel svou práci značně odflákl, a to v návštěvníkovi nevzbudí zrovna velkou důvěru.
- Malý nebo žádný obrázek produktu.Už spousta studií dokázala, že větší a kvalitnější obrázek má větší šanci zaujmout než prťavý a rozostřený. A pokud je ještě ke všemu opatřený logotypem jiného e-shopu, tak to je úplný …s dovolením…záser.
- Nevýrazné tlačítko „Do košíku“.Návštěvník určitě nebude nadšený, když několik nekonečných chvil stráví hledáním tlačítka pro vložení do košíku. Mělo by být přiměřeně velké a barevně výrazné. Také se doporučuje umístit jej nad ohybem stránky, tedy tak, aby nebylo třeba scrolovat stránkou dolů.
- Chybějící informace důležité pro objednání.Možná jen poloviční blázen objedná na e-shopu, kde chybí nebo jsou jen těžko k nalezení zásadní informace jako je dostupnost produktu či kontaktní údaje na prodávajícího.
A výše uvedený seznam chyb je jen ze stránky detailu produktu. Další chyby snižující tolik sledovaný konverzní poměr e-shopu se skrývají v košíku, objednávkovém procesu atd.
Jaký je závěr?
Můžete utrácet tisíce za PPC kampaně a další druhy internetového marketingu, nebo dělat takové hovadiny jako nakoupit databázi e-mailů a spamovat, snižovat ceny a nabízet své zboží za nesmyslnou marži 0%. Ale než to uděláte, rozhodně doporučuju se zamyslet, co by vám jako zákazníkovi na e-shopu vadilo. Není vůbec na škodu zapojit i svou rodinu, známé, kolegy, každý názor a připomínka může pomoci. A pokud si chcete být jistý, kontaktujte odborníka, který ti poradí. Neváhejte a udělejte to co nejdříve, každý další návštěvník tvého e-shopu se může stát vaším zákazníkem, spokojeným a hlavně platícím.